کد خبر: ۱۶۲۵
۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

شیرین مثل عسل

کار کردن در حوزه قنادی را خیلی دوست داشتم و به همین دلیل تصمیم گرفتم وارد این حرفه شوم. کم‌کم دوره‌های آزاد آموزش شیرینی‌پزی را گذراندم. از آنجایی که راه‌اندازی یک کسب و کار این‌چنینی نیازمند سرمایه زیادی است و من نمی‌توانستم آن را فراهم کنم، تصمیم گرفتم از صفر شروع کنم و پخت شیرینی را در خانه‌ام آغاز کردم. اوایل از فر داخل گاز برای شیرینی پختن استفاده می‌کردم اما اکنون مدتی است که توانستم فر شیرینی‌پزی بخرم و کارم را با آن کمی گسترش دهم.

اگر کمی با دقت به اطرافمان نگاه کنیم، همیشه در شهر یا محل زندگی‌مان افراد موفق و با پشتکار خیلی زیادی وجود دارند که ما از آن‌ها بی‌اطلاع هستیم. افرادی که با شناخت آن‌ها می‌توانیم از ایشان به عنوان الگویی مناسب برای پیشبرد اهداف زندگی خود استفاده کنیم. کسانی که با کمترین امکانات و در محدودیت‌ها، بیشترین و بهترین بهره‌وری را از شرایط موجود می‌کنند و به اطرافیان خود یاد می‌دهند که زندگی ادامه دارد. افرادی که با کسب مهارت‌های لازم و تلاش‌های فراوان، نیازهای مالی خود را برطرف می‌کنند و بی‌نیاز به دیگران به سوی پیشرفت می‌روند. نمونه بارز یکی از همین افراد بانوی شیرینی‌پز محله کریمی است که از صفر شروع کرده و طعم خانه و زندگی‌اش را با پخت انواع شیرینی‌های متعدد، شیرین می‌کند.

 

اهالی محله کریمی فعال هستند

محبوبه حسینایی، در سال 1364 در مشهد به دنیا آمده است. از همان ابتدای تولدش، در محله کریمی، ساکن بوده و خاطرات به یادماندنی‌ای از این محله در ذهن دارد. او اهالی محله را از نظر اقتصادی، معمولی و به لحاظ اجتماعی فعال در مشارکت‌های اجتماعی توصیف می‌کند و می‌گوید: کریمی، محله‌ای قدیمی و البته شلوغ و پُرتردد که به واسطه بافت سنتی‌ای که دارد، همه اهالی آن همدیگر را می‌شناسند و رابطه صمیمی و خوبی با یکدیگر دارند به طوری که در وقت شادی و غم کنار هم هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این محله، دسترسی آن به امکانات مناسب و خیابان‌های اصلی و مورد نیاز است.

 

سرمایه نداشتم 

خانم حسینایی درباره زندگی‌اش توضیح می‌دهد: در یک خانواده تقریبا پرجمعیت متولد شدم، اما درست زمانی که 9 سال سن داشتم مادرم در مسیر قم تصادف کرد و از دنیا رفت. پس از اینکه دیپلمم را در رشته حسابداری گرفتم، در بخش فروش یک قنادی مشغول به کار شدم. پس از آن در سال 1386 ازدواج کردم و ماحصل این ازدواج دو دختر 9 و یک سال و نیمه است. همسرم از اقوام بود، به همین دلیل قبل از ازدواج، تقریبا آشنایی نسبی داشتیم. کمی بعد، به سراغ حرفه خیاطی رفتم و با آموزش آن مشغول به کار شدم، اما بعد از مدتی متوجه شدم که خیلی به این شغل علاقه ندارم و به همین دلیل، آن را ادامه ندادم. 

نخستین شیرینی و کیکی که پختم، کیک تولد همسرم بود که با شوق فراوانی تقدیم او کردم

وی ادامه می‌دهد: من کار کردن در حوزه قنادی را خیلی دوست داشتم و به همین دلیل تصمیم گرفتم وارد این حرفه شوم. کم‌کم دوره‌های آزاد آموزش شیرینی پزی را گذراندم و مدرک پایان دوره را نیز دریافت کردم. از آنجایی که راه‌اندازی یک کسب و کار این‌چنینی نیازمند سرمایه زیادی است و من نمی‌توانستم آن را فراهم کنم، تصمیم گرفتم از صفر شروع کنم و پخت شیرینی را در خانه‌ام آغاز کردم. اوایل از فر داخل گاز برای شیرینی پختن استفاده می‌کردم اما اکنون مدتی است که توانستم فر شیرینی‌پزی بخرم و کارم را با آن کمی گسترش دهم.

 

ضرورت حمایت از مشاغل خانگی

شیرینی‌پز محله کریمی ادامه می‌دهد: همسرم در این راه به من خیلی کمک می‌کند. او مواد اولیه‌ام را از مصلی تهیه می‌کند و من در خانه انواع شیرینی‌های خامه‌ای، بهشتی، نخودی، کشمشی، آلمانی، کیک تولد و انواع شیرینی‌های ریز را آماده می‌کنم. اوایل مشتری‌هایم اقوام و اطرافیانم بودند اما کم‌کم به مرور زمان بر تعداد مشتری‌ها افزوده شد. البته تبلیغاتم در محیط‌های مجازی مثل صفحه اینستاگرامم خوب جواب داد. به تازگی در 3 بازارچه محلی هم شرکت کرده و محصولاتم را برای فروش عرضه کرده‌ام. نخستین بازارچه محلی در مسجدی واقع در قرنی بود که با استقبال خوب مردم مواجه شد و پس از آن هم در دو بازارچه دیگر حضور یافتم. 

این بانوی هنرمند یادآور می‌شود: نخستین شیرینی و کیکی که پختم، کیک تولد همسرم بود که با شوق فراوانی تقدیم او کردم. به یاد دارم سفارش مشتری برای کیک دو طبقه داشتم. آن اوایل که تجربه کافی نداشتم، وقتی طبقه دوم کیک آماده شد، آن را روی طبقه اول قرار دادم و ناگهان داخل هم فرو رفت. خلاصه اینکه مجبور شدم برای مشتری کیک بخرم و تحویل دهم.

او به مشکلات موجود در حوزه کاری خود اشاره می‌کند و می‌گوید: در ابتدا تمام درآمدم را صرف خرید ملزومات کارم می‌کردم و اکنون هم بخشی از آن را به همین امر اختصاص می‌دهم. در حال حاضر با کمترین امکانات موجود کار می‌کنم و تقاضا دارم مسئولان از این‌گونه مشاغل خانگی حمایت و پشتیبانی کنند و حداقل مکانی را برای ارائه محصولاتم در اختیار ما صاحبان مشاغل خانگی قرار دهند تا انگیزه و تلاش ما بیشتر شود.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44